Een moderne dystopie - A Modern Dystopia

English version below 

Een moderne dystopie

Stel je een toekomst voor waarin religie vrijwel verdwenen is en de wereld verenigd lijkt in vrede – maar ten koste van vrijheid en diepgang. Klinkt als een moderne dystopie? Toch komt dit scenario niet uit een recente Netflix-serie, maar uit een roman uit 1907. Lord of the World, geschreven door Robert Hugh Benson, schetst een verrassend herkenbare wereldbeeld. Benson, een Engels priester die zich net had bekeerd tot het katholicisme, blikt vooruit op een samenleving waarin secularisatie, technocratie, globalisering en verlies van transcendentie leiden tot de opkomst van een schijnbaar ideale maar gevaarlijke wereldorde. Deze oude roman wordt vandaag als profetisch beschouwd omdat het een door technologie gedomineerde toekomst beschrijft waarin alles in naam van vooruitgang wordt gestandaardiseerd . We gaan dit uur kijken naar de opvallende parallellen tussen Benson’s verhaal en onze eigen tijd.

Een bekeerling met een boodschap

Om Lord of the World te begrijpen, moeten we eerst iets weten over de auteur en de ontstaanscontext. Robert Hugh Benson (1871–1914) was geen onbekende in religieuze kringen: hij was de zoon van de toenmalige aartsbisschop van Canterbury (het hoofd van de Anglicaanse Kerk) . Aanvankelijk trad Benson zelf in dienst als Anglicaans priester, maar hij raakte teleurgesteld door wat hij zag als toenemend relativisme en onzekerheid in zijn kerk . In 1903 maakte hij een dramatische overstap: hij bekeerde zich tot het katholicisme en werd een jaar later tot katholiek priester gewijd. Deze bekering veroorzaakte destijds veel ophef (de zoon van de Anglicaanse aartsbisschop werd katholiek!) en het toont al Benson’s overtuiging dat er één waarheid is die het waard is trouw te blijven, ook als de meerderheid anders kiest.

Benson schreef Lord of the World in 1906 (gepubliceerd in 1907), in een tijd van grote veranderingen. Het was de belle époque, een tijd van optimisme over wetenschap en vooruitgang, maar ook van ideologieën in opkomst: socialisme, nationalisme, secularisme. Binnen de Kerk leefde de worsteling met de moderniteit. Benson voelde aan hoe de geloofscrisis - de snelle secularisatie, het geloofsverlies - en het ongebreidelde vertrouwen in menselijke vooruitgang op ramkoers konden liggen. Hij verwerkte deze inzichten in zijn roman.

Een vroege dystopie in de literatuur

Vandaag kennen we klassieke dystopische romans als Brave New World (Aldous Huxley, 1932) of 1984 (George Orwell, 1949), die waarschuwen voor totalitaire toekomstscenarios. Maar Bensons Lord of the World wordt beschouwd als een van de eerste moderne dystopieën, decennia eerder geschreven dan de genoemde werken. In Lord of the World herkennen we al veel motieven die later in het genre gebruikelijk werden. Zo is er de één-wereld-regering die aanvankelijk utopisch lijkt (wereldvrede, geen oorlog meer) maar ontaardt in dictatuur, vergelijkbaar met de Partij in 1984 of het World State in Huxleys werk. Er is de verregaande technologische controle over het leven van mensen (Benson voorspelde zaken als massavernietigingswapens en geavanceerde luchttransport lang voordat deze bestonden). En er is een kleine rebellengroep - in dit geval de katholieke Kerk - die standhoudt tegen de massale conformiteit.

Toch onderscheidt Lord of the World zich doordat de kern van de strijd niet louter politiek of psychologisch is, maar spiritueel. Het boek is expliciet christelijk van aard (het wordt ook wel tot de christelijke romans” gerekend) en plaatst de ultieme strijd tussen goed en kwaad op het toneel van de geschiedenis. Daarmee staat het ook in de traditie van apocalyptische literatuur (denk aan het bijbelboek Openbaring). Deze combinatie van futuristische fantasie en theologie maakt Bensons roman uniek.

Een wereld zonder God

Laten we kort het scenario van Lord of the World schetsen, voor wie het boek niet kent. Benson neemt ons mee naar het begin van de 21e eeuw (opvallend genoeg ongeveer onze tijd!). De wereld is radicaal veranderd. Traditionele godsdiensten zijn vrijwel verdwenen; met name de protestantse kerken zijn ingestort onder een oprukkende vloedgolf van secularisme en atheïsme” . Alleen de Katholieke Kerk is als zichtbare christelijke kracht overgebleven – en die staat er zwak en belegerd bij, als een kleine minderheid die nog vasthoudt aan oude waarheden .

De meeste mensen hangen nu een nieuwe ideologie aan, genaamd Humanitarisme, feitelijk een seculiere pseudo-religie. Het credo van deze beweging is veelzeggend: God is de Mens” . Met andere woorden, er is geen God buiten ons; de mensheid zelf is het hoogste. Alle blik is gericht op het hier-en-nu en op de materiële vooruitgang. Bovennatuurlijk geloof, transcendentie, sacrale tradities – ze worden gezien als achterhaald. In plaats daarvan heerst er een soort wereldlijk Messianisme: men gelooft dat de mensheid door eigen verstand en wetenschap een paradijs op aarde kan stichten.

De wereld is politiek verdeeld in een paar gigantische superstaten (bijvoorbeeld een Europees blok, een Amerikaans blok, een Oosters rijk) , maar die vormen al snel één alliantie. Een charismatische politieke leider duikt op uit het niets: Julian Felsenburgh, een Amerikaanse senator. Hij onderhandelt in zijn eentje een einde aan dreigende oorlog tussen de machten en brengt vrede waar niemand dat kon. Felsenburgh wordt prompt bejubeld als redder van de mensheid. Zijn populariteit kent geen grenzen – al snel ziet de wereld hem als een soort messias en benoemt hem tot president-heerser van de wereld. De roman laat hier geen misverstand over: Felsenburgh is de Antichrist in dit verhaal, de Heer der Wereld” die zich als vredesbrenger voordoet . Hij is overigens een intrigerend figuur: hij lijkt sprekend op de protagonist, pater Percy Franklin (een jonge priester die later Paus Sylvester III wordt), alsof goed en kwaad elkaars spiegelbeeld zijn.

Onder Felsenburghs wereldregering verandert de schijnbaar utopische samenleving langzaam in een verstikkende dictatuur. Alles wordt ondergeschikt gemaakt aan de nieuwe orde van vrede en eenheid”. Er heerst een volstrekte gedachte-uniformiteit: nationale en culturele verschillen moeten verdwijnen in naam van globale eenheid . Paus Franciscus noemde dit later treffend een globalisering van hegemonische uniformiteit” – het soort globalisering waarbij iedereen verplicht hetzelfde denkt en gelooft, in tegenstelling tot een mooie eenheid-in-verscheidenheid. In de roman wordt persoonlijke vrijheid steeds meer ingeperkt. Euthanasie wordt door de staat actief bevorderd – er bestaan Ministers van Euthanasie” die mensen helpen” sterven, en dit wordt gezien als een humane, rationele vooruitgang . Elke vorm van religieus verzet wordt aangemerkt als gevaarlijk. Uiteindelijk verklaart de regering de Katholieke Kerk tot vijand van de mensheid. Openlijke katholieke geloofsuitoefening wordt verboden en onderdrukt. In Rome wordt zelfs het Vaticaan met geweld verwoest – een schokkende climax waarbij de zichtbare Kerk letterlijk in vlammen opgaat (in Bensons fictie wordt St. Pieter opgeblazen).

Het slot van de roman is ronduit apocalyptisch. De laatst overgebleven katholieken, onder leiding van Paus Sylvester III (de vroegere pater Franklin), verzamelen zich op een vlakte in Palestina (Armageddon wordt hierbij opgeroepen) voor een laatste Mis en processie met het Heilig Sacrament . Terwijl zij de Eucharistie aanbidden en het oude hymne Tantum ergo zingen, cirkelen de luchtschepen van Felsenburgh als aasgieren boven hen. De wereldleider geeft het bevel tot de finale aanval. Op het allerlaatste moment van het boek dalen bommen neer op de biddende menigte. Benson breekt het verhaal hier af – impliciet laat hij de lezer in het midden of misschien op dat moment Christuswederkomst ingrijpt, of dat dit daadwerkelijk het einde van de wereld is. Het is een dramatisch en emotioneel einde dat bedoeld is om ons te laten huiveren én hopen tegelijk: huiveren voor wat een wereld zonder God kan worden, hopen op de uiteindelijke overwinning van God.

 

Parallellen tussen Lord of the World en onze tijd

Wat maakt deze oude roman nu relevant voor studenten in 2025? Het verbluffende is dat veel elementen uit Bensons fictieve 21e eeuw in onze werkelijkheid herkenbaar zijn. Laten we vijf belangrijke maatschappelijke parallellen uitlichten:

1. Secularisatie en verlies van transcendentie

In Benson’s wereld heeft de mensheid massaal de rug toegekeerd naar God. Dat is precies wat we bedoelen met secularisatie: religie verdwijnt uit het publieke leven en uit het hart van mensen. De roman laat zien wat er gebeurt als een samenleving God de rug toekeert: traditionele geloven verdwijnen en een agressief materialisme neemt het over. Benson beschrijft een realiteit waarin de krachten van seculier materialisme en relativisme overal triomferen. Alle transcendentie - het besef van iets hogers, iets dat boven het puur aardse uitstijgt - gaat verloren. Humanitarisme, het nieuwe geloof, verwerpt het bovennatuurlijke en verklaart dat alleen de mensheid telt .

Kijken we naar onze eigen tijd, dan zien we inderdaad een sterke trend van secularisatie. Zeker in West-Europa zijn kerken leeggelopen en voor velen is geloof in God niet meer vanzelfsprekend. Het levensgevoel van Is dit alles” (Doe Maar) wint terrein: we richten ons op materiële welvaart, carrière, wetenschap – dingen van deze wereld – en minder op gebed, ziel of leven na de dood. Voor gelovigen betekent dit een pijnlijke verschuiving; voor niet-gelovigen is het misschien de normaalste zaak van de wereld. Maar Bensons boek nodigt iedereen uit om na te denken: gaat er iets essentieels verloren als we het transcendente opzijschuiven? In zijn verhaal leidt de leegte die God achterlaat tot een soort pseudo-religie – mensen zullen altijd ergens in willen geloven. In plaats van God gaat men de mens zelf absoluteren. We zien vandaag iets soortgelijks: de neiging om het hoogste te zoeken in menselijk kunnen, of in zaken als geld, staat, ideologie. Er is ook sprake van relativisme: als er geen hoger fundament is, wordt waarheid iets vloeibaars dat ieder voor zich bepaalt. Dat klinkt tolerant, maar Benson waarschuwt dat een samenleving zonder gedeeld hoger doel en zonder besef van heiligheid kwetsbaar is. Ze kan moreel stuurloos raken en ten prooi vallen aan de waan van de dag.

2. Technocratie en de dictatuur van vooruitgang

Een tweede parallel is de opkomst van een technocratie – een samenleving waarin technische en wetenschappelijke experts feitelijk de dienst uitmaken en vooruitgang een doel op zich is. In Lord of the World is de toekomst door technologie gedomineerd” . Benson was verbazingwekkend visionair in het beschrijven van innovaties: zijn 21e-eeuws Londen heeft vluchtmachines (die hij volors noemt), er is sprake van massacommunicatie en zelfs van iets dat op massavernietigingswapens lijkt . Maar die techno-triomfen brengen geen paradijs: ze gaan hand in hand met controle en angst. De mensheid heeft geleerd de natuurkrachten te beheersen, maar dreigt nu zelf beheerst te worden door haar techniek en door een kleine elite van redelijke” bestuurders.

In onze tijd herkennen we de zegeningen én de schaduwzijdes van technologische vooruitgang. Natuurlijk, dankzij technologie leven we comfortabeler en langer, en problemen als ziektes kunnen beter bestreden worden. Maar er is ook de vraag: wie stuurt de vooruitgang, en met welk doel? Een technocratie suggereert dat neutrale expertise regeert, maar vaak sluipt er een ideologie in: de overtuiging dat wat technisch mogelijk is, ook moreel gewenst is. In Benson’s roman zien we dat bij het thema euthanasie - het wordt voorgesteld als een rationele, medische oplossing voor lijden, een morele vooruitgang” . Vandaag debatteert onze maatschappij over euthanasie, gentechnologie, kunstmatige intelligentie, noem maar op. De kernvraag is steeds: laten we onze ethiek bepalen door wat technisch mogelijk en efficiënt is, of durven we te zeggen dat niet alles wat kan ook hoort? Een technocratische mentaliteit dreigt het menselijk geweten en het besef van een hogere wet te verdringen. Benson toont in zijn dystopie hoe gevaarlijk dat is: zonder hoger moreel kompas kan de dictatuur van de vooruitgang” mensenlevens gaan instrumentaliseren.

Toch is Benson niet tegen vooruitgang of wetenschap an sich. Integendeel, hij was geschoold en leefde zelf in een moderne tijd. Zijn waarschuwing is genuanceerd: technologie moet in dienst staan van de mens, niet omgekeerd. Vooruitgang is prachtig als het middel is, maar niet wanneer het een doel op zich wordt waaraan we alles opofferen. In Lord of the World zie je dat de obsessie met een perfecte maatschappij ertoe leidt dat men bereid is zelfs menselijk leven (de zwakken, zieken) op te offeren op het altaar van efficiëntie. Dit zet ons aan het denken: hoe gaan wij om met de zwakkeren in onze high-tech samenleving? Durven we neen” te zeggen tegen bepaalde ontwikkelingen omdat we uit een moreel of spiritueel besef grenzen stellen?

3. Globalisering en uniforme wereldorde

Een derde thema is globalisering. In Benson’s verhaal vloeien naties samen tot één planetaire gemeenschap onder één regering. Op het eerste gezicht klinkt dat utopisch: geen oorlog meer, alle volkeren verenigd. Inderdaad beleven de mensen in de roman een moment van extase wanneer de wereldvrede wordt uitgeroepen. Maar Benson legt al snel de vinger op de wonde: deze eenheid verwordt tot een verplichte uniformiteit. De nieuwe wereldorde duldt geen afwijking; iedereen moet “één” zijn op de manier die de staat voorschrijft. Het is niet de mooie globalisering” van broederschap tussen diverse volkeren, maar een hegemonische eenheidsworst .

Onze eigen wereld is in rap tempo geglobaliseerd. We reizen, handelen en communiceren over grenzen heen als nooit tevoren. Dat heeft onmiskenbaar veel goeds gebracht: inzicht in elkaars culturen, economische groei, internationale samenwerking. Maar we merken ook spanningen. Er is de angst dat globalisering leidt tot het verlies van lokale identiteit en traditie. Overal ter wereld ontstaan dezelfde winkelstraten, dezelfde popcultuur, dezelfde mainstream” ideeën, alsof diversiteit plaatsmaakt voor monocultuur. Bensons dystopie drijft dit op de spits: daar is letterlijk één taal (Esperanto), één politiek systeem, één ideologie. Religieus pluralisme bestaat er niet meer; alles wat niet in de heersende wereldvisie past, moet verdwijnen voor de eenheid.

Deze parallel spoort ons aan kritisch te kijken naar hedendaagse trends. Bijvoorbeeld: in hoeverre proberen grote internationale instituties of bedrijven soms waarden of leefstijlen overal op te leggen, zonder respect voor de lokale cultuur of geloofsovertuiging? Wat plaatsvindt is ideologische kolonisatie: het opleggen van ideeën (bijv. gender, gezin) aan samenlevingen via zachte dwang van media, onderwijs of hulporganisaties. Natuurlijk is een zekere wereldwijde standaardisatie soms nuttig (we willen allemaal mensenrechten en vrede!), maar Benson laat het risico zien van een totalitaire eenheid die elke andere mening uitwist. Zijn boek nodigt ons uit om niet onze ziel te verkopen.

4. De verabsolutering van de politiek

Wellicht het meest indringende beeld uit Lord of the World is hoe de politiek een religie wordt. Omdat God uit beeld is verdwenen, maken mensen van de politieke ideologie hun nieuwe absolute. Dit bedoelen we met de verabsolutering van de politiek: de politiek (of de staat) wordt letterlijk absoluut, de hoogste autoriteit waar geen beroep op een hoger gezag (zoals God of een objectieve moraal) meer tegenop kan. In Bensons roman zie je dit in de verering van de figuur Felsenburgh. Hij is niet zomaar een staatshoofd; men noemt hem Heer der Wereld, Lord of the World, en velen benaderen hem met religieuze eerbied. Ook de Humanitaristische leer functioneert als een staatsreligie: ze heeft haar dogmas (de Mens is God), haar rituelen van collectieve saamhorigheid, en uiteindelijk haar heilige offers (de uitschakeling van dissidenten, hoe gruwelijk ook, wordt als noodzakelijk kwaad aanvaard).

De 20e eeuw heeft helaas laten zien dat zulke verabsolutering van politiek geen fictie is. Totalitaire regimes zoals het communisme en fascisme vervingen in zekere zin religie door hun ideologie. Denk aan hoe in Noord-Korea, China of vroeger in Stalinistisch Rusland de leider bijna goddelijke status kreeg, of hoe in nazi-Duitsland de partij en Führer absolute loyaliteit eisten boven familie, kerk of geweten. Benson ( zijn boek kwam uit in 1907!) anticipeerde dit soort ontwikkelingen opmerkelijk goed. Hij zag dat als mensen niet langer God erkennen, ze geneigd zijn om dan maar iets binnen de mensheid absoluut te maken; vaak de staat of de maakbare” samenleving. In zijn boek triomfeert de staatscontrole overal en is uiteindelijk niets - geen individu, geen geloofsgemeenschap - toegestaan dat niet door de staat is goedgekeurd.

Onze eigen tijd is gelukkig geen één-op-één herhaling van Bensons dystopie. We leven (in het Westen althans) in democratieën met grondwetten die rechten waarborgen. Toch is de waarschuwing relevant: ook in vrijere samenlevingen kunnen mensen de neiging hebben om politieke overtuigingen te verabsoluteren. We zien een sterke politieke polarisatie, waarbij het politieke kamp of ideologie soms bijna als identiteit fungeert en de tegenstander als kwaad wordt gezien. Ook merken we dat als morele ankers vervagen, we geneigd zijn alles van de politiek te verwachten (bijv. dat wetgeving of beleidsmakers al onze maatschappelijke en morele vraagstukken oplossen). Maar de politiek op zichzelf kan nooit de ultieme vervulling geven die mensen zoeken. Dat is hetgeen Benson duidelijk wil laten zien. Zonder hoger ethisch richtsnoer, zonder ijkpunt kan de politiek ontsporen. De katholieke visie benadrukt dat de politiek een relatief goed is, onderworpen aan de maatstaven van gerechtigheid en waarheid die groter zijn dan de staat. Wanneer de politiek zichzelf tot absolute maatstaf maakt, eindigen we in onderdrukking of persoonsverheerlijking. Lord of the World herinnert ons er indringend aan hoe belangrijk het is om altijd iets hogers te erkennen dan menselijke macht – of je dat nu God noemt, of simpelweg de waardigheid van de menselijke persoon die geen staat mag schenden.

5. Verlies van hoop en het zoeken naar valse messiassen

Een vijfde parallel, meer impliciet, gaat over hoop en wanhoop. Benson beschrijft een wereld die moe is van oorlog en chaos en hunkert naar verlossing. Wanneer Felsenburgh komt en vrede brengt, storten de mensen zich bijna wanhopig aan zijn voeten. Het doet denken aan de woorden van Jezus dat in de eindtijd valse messiassen zullen opstaan en velen zullen misleiden. De roman laat zien hoe een samenleving die haar diepere hoop verloren heeft (namelijk de hoop op God en eeuwigheid) zich extreem kwetsbaar maakt voor valse hoop. In het verhaal is Felsenburghs vrede van korte duur en wordt uiteindelijk een nachtmerrie. De echte hoop lag bij die kleine groep gelovigen die bleven geloven tegen de stroom in.

Onze huidige wereld kent andere uitdagingen, maar ook wij leven in onrustige tijden. Het zou kunnen dat mensen in angstige tijden geneigd zijn om hun hoop op het eerste de beste sterke antwoord te vestigen, of dat nu een populistische leider is, een technologische oplossing of een ideologie die alles belooft te fixen. Bensons fictie waarschuwt: waakzaamheid is geboden. Als we vergeten te vragen wat waar en goed is, kunnen we verblind raken door wat ons maar een beetje zekerheid biedt.

Als katholieken weten we dat de uiteindelijke hoop niet ligt in de perfecte politieke orde, maar in God die trouw blijft zelfs als alles wankelt. Maar ook voor niet-gelovigen zit hier een boodschap: kritisch denken en niet elke utopie slikken. Benson roept ons eigenlijk op om niet gemakzuchtig te worden in onze welvaart of moeheid, maar alert te blijven op de vraag: Waar plaatsen wij onze hoop op? Zijn boek confronteert ons met de keuze tussen een gemakzuchtige leugen en een moeilijke waarheid.

 

Theologische themas: Antichrist, eindtijd en de Kerk

Bensons roman is doordrenkt van theologische themas, en het loont de moeite om er enkele te benoemen. Ze werpen licht op zijn bedoelingen en bieden misschien verrassende inzichten:

De Antichrist als tegenmessias: In de christelijke traditie staat Antichrist voor de ultieme tegenstander van Christus in de eindtijd: een figuur (of een systeem) dat zich voordoet als redder maar werkt naar de ondergang. Julian Felsenburgh belichaamt de Antichrist in Lord of the World. Let wel: hij komt niet met hoorntjes en een drietand. Integendeel, hij lijkt goed: hij predikt vrede, broederlijkheid en eenheid. Juist dát maakt hem zo gevaarlijk, want hij verleidt mensen subtiel om hun ziel te verkopen voor wereldse harmonie. Felsenburgh is als een parodie op Jezus: een charismatische ‘messias’ die zelfs uiterlijk lijkt op de paus, maar een radicaal tegengestelde geest vertegenwoordigt . Het kwaad verschijnt vaak vermomd als iets goeds. Het Antichrist-motief herinnert gelovigen eraan te onderscheiden wat werkelijk van ChristusGeest is en wat niet, zelfs al lijkt het aantrekkelijk. Voor niet-gelovigen kun je zeggen dat het symbool staat voor elke ideologie of leider die zich als ultiem goed presenteert, maar in feite onmenselijk of onderdrukkend uitpakt. Benson’s invulling van de Antichrist is behoorlijk klassiek (gebaseerd op apocalyptische profetieën), maar door het in een modern jasje te steken, maakt hij duidelijk: ook in een moderne, seculiere tijd kan zon verleidelijke tegenmessias opduiken - niet bovennatuurlijk misschien, maar in de gedaante van een perfecte politieke oplossing die onze diepere vrijheid en waarheid wegneemt.

Lord of the World wordt vaak apocalyptisch” genoemd, en dat is terecht. Benson behandelt de christelijke eindtijdverwachting (eschatologie). In zijn verhaal zien we elementen terug die in de Bijbel (bv. bij Matteüs 24, Paulusbrieven of het boek Openbaring) genoemd worden: een grote afval van het geloof, een wereldwijde misleiding, de Antichrist, een periode van zware beproeving voor de gelovigen, en uiteindelijk de wederkomst van Christus (zij het dat Benson die laatste expliciete gebeurtenis slechts laat vermoeden). Deze theologische achtergrond geeft de roman een diepe laag: het gaat niet simpelweg om toekomstfantasie, maar om de uiteindelijke bestemming van mens en wereld.

De katholieke visie op eschatologie is er een van waakzaamheid maar ook vertrouwen. Jezus zegt: niemand weet het uur, maar wees bereid. Bensons gelovige personages houden hoop tot het einde. Zelfs als bijna iedereen hen heeft verlaten, geloven ze dat de waarheid van Christus niet zal verdwijnen. In het boek geeft Benson een indrukwekkend beeld van die hoop: de laatste katholieken in aanbidding voor het Allerheiligst Sacrament, Tantum Ergo zingend te midden van dreigend geweld . Liturgie en lofzang op het moment van vernietiging - dat is geloof dat sterker is dan de dood. Eschatologie in dit kader is niet bangmakerij, maar de boodschap dat er uiteindelijk redding is, dat liefde en waarheid zegevieren ook al lijkt het donker.

Eschatologische verhalen drukken de intuïtie uit dat de geschiedenis niet ronddraait in eindeloze cirkels zoals de baan van de planeten, maar dat de geschiedenis ergens naar toe beweegt, dat uiteindelijk gerechtigheid zal geschieden. Bensons einde is tragisch in aardse zin, maar impliciet triomfantelijk in hemelse zin. Hij laat feitelijk de keuze aan ons: geloven we dat het licht het wint van de duisternis? De eschatologie spoort ons aan om in het heden al te leven met die lange termijn van eeuwigheid in gedachten, in plaats van enkel de korte termijn van comfort.

Een ander thema is de plaats van de Katholieke Kerk in een wereld in crisis. In Lord of the World neemt de Kerk een centrale rol in als tegencultuur. Terwijl de rest van de wereld de nieuwe ideologie omarmt, vormt de kleine Kerk een tegenstem. Niet uit koppig conservatisme, maar uit trouw aan een waarheid die niet verandert. De roman toont de Kerk als licht in de duisternis: er zijn ontroerende scènes, zoals wanneer een priester een stervende man de sacramenten toedient na een ramp, iets wat de seculiere hulpverleners verbijsterd gadeslaan. Ook zien we dat de Kerk, ondanks menselijke zwakheden, standvastig blijft op ethische punten: zij blijft abortus, euthanasie, afgoderij afwijzen, ook al wordt ze daarom gehaat. Uiteindelijk wordt de paus de leider van de laatste vrije gemeenschap van mensen, spiritueel vrij tenminste.

Historisch gezien is dit niet ondenkbeeldig. Denk aan hoe de Kerk in totalitaire samenlevingen vaak dragers van verzet en hoop zijn geweest, zoals katholieken in Polen onder het communisme, of kerken die Joden hielpen onder nazi-heerschappij. Benson zelf, als bekeerde priester, geloofde sterk dat de katholieke Kerk iets unieks bood: een vaste rots van waarheid te midden van stromingen. Hij was geschokt door het ondermijnende subjectivisme” dat hij in zijn vroegere Anglicaanse kerk bespeurde - het idee dat elke generatie haar geloof maar moest aanpassen. In de katholieke Kerk vond hij (volgens zijn biografen) een stabiele leer en traditie die in crisis houvast geeft . In zijn roman is dat precies wat gebeurt: de wereld wankelt, maar de kernboodschap van de Kerk (haar geloof in Christus, haar sacramenten) blijft overeind en biedt mensen een reddingsboei, al is het uiteindelijk maar aan weinigen besteed.

Voor ons vandaag is de vraag: welke rol speelt de Katholieke Kerk in de uitdagingen van de 21e eeuw? Voor gelovigen is het antwoord: getuigenis blijven geven van geloof, hoop en liefde, juist als de samenleving dat afwijst. In Lord of the World is de Kerk uiteindelijk niet verslagen” omdat ze vasthoudt aan wat ze is, tot het bittere eind. Het zet aan tot de gedachte: in tijden van crisis, heb ik iets waar ik zo diep in geloof dat ik er trouw aan zou blijven, koste wat kost?

 

Een profetisch boek

We noemden al dat Lord of the World vaak profetisch wordt genoemd. Het moge inmiddels duidelijk zijn waarom: Benson voorzag trends die pas lang na 1907 ten volle zichtbaar werden: van een atheïstische massamensheid tot technologische en geopolitieke ontwikkelingen. Zijn bedoeling was niet letterlijk de toekomst voorspellen, maar de geestelijke gevaren blootleggen die hij in kiem zag in zijn eigen tijd. Toch werd zijn fictie op veel punten werkelijkheid.

Paus Benedictus XVI (toen nog kardinaal Ratzinger) noemde Lord of the World stof tot nadenken” en vergeleek Benson’s één-wereld-staat met modern streven naar een nieuwe wereldorde zonder God . Zelfs de huidige paus Leo XIV (voorheen kardinaal Prevost) heeft recentelijk gewezen op Lord of the World en de uitdagingen die het verhaal ons voorhoudt over geloven in een geseculariseerde wereld . En dat brengt ons tot de kernvraag die elke profetie stelt: Wat doen wij met deze waarschuwing? Benson hield met zijn verhaal de mensen een spiegel voor. Wanneer wij in die spiegel van 1907 kijken, zien we reflecties van 2025: een wereld vol kennis en kunde, maar soms arm aan wijsheid; een maatschappij die verbazingwekkend verbonden is met alles en iedereen, maar waar mensen zich toch verloren kunnen voelen zonder hoger doel; een cultuur die vrijheid viert, maar waar vormen van dwang en conformiteit de kop opsteken.

De grote vraag die Benson door zijn roman stelt is deze: Waar staan wij zelf, ieder van ons, in het spanningsveld tussen wereld en geloof, tussen gemak en waarheid? Het maakt niet uit of je katholiek, andersgelovig of niet-gelovig bent: we worden allemaal uitgedaagd om na te denken over wat uiteindelijk van waarde is.

- Waarheid: Benson koos destijds radicaal voor wat hij als de waarheid zag, namelijk het blijvende geloof van de Kerk, zelfs toen dat hem impopulair maakte. Zijn romanhelden doen hetzelfde te midden van leugens en illusies. Het daagt ons uit: durven wij nog te geloven in zoiets als waarheid, iets dat niet meewaait met de waan van de dag? In een tijd van fake news en jouw waarheid, mijn waarheid” is dat een prikkelende vraag. Misschien ligt de waarheid niet zomaar voor het grijpen, maar we kunnen er wel naar op zoek gaan en haar omarmen als we haar vinden, in plaats van gemakshalve met de massa mee te drijven.

- Hoop: Lord of the World laat een bijna hopeloze wereld zien, maar juist op het donkerste moment brandt er nog een lichtje van hoop bij de gelovigen. Voor ons, leven we met hoop of verzuchten we cynisch dat alles toch om zeep gaat? Ware hoop is niet hetzelfde als naïef optimisme. Het is dieper: het geloof (religieus of niet) dat het goede uiteindelijk zin heeft en niet tevergeefs is. Benson zou zeggen: laat je hoop niet kapen door valse profeten. Zoek ze in hetgeen werkelijk leven geeft. Voor hem was dat duidelijk: het geloof in Christus.

- Trouw: Tenslotte is er trouw. De personages in de roman worden tot het uiterste getest in hun trouw: aan hun geweten, aan hun geloof, aan elkaar. Wij leven in een meer comfortabele wereld, maar juist comfort kan trouw op de proef stellen: het is verleidelijk om principes los te laten als ze lastig worden. Bensons boodschap hieraan is een wervende maar ook veeleisende: Wees trouw aan wat waar en goed is, ook als het iets kost. Voor gelovigen: blijf trouw aan je geloof, ook als je in de minderheid bent of belachelijk gemaakt wordt. Voor iedereen: blijf trouw aan je menselijkheid, je ethische intuïties, je liefde voor medemensen, ook wanneer de cultuur je iets anders influistert. Uiteindelijk zijn het mensen van trouw - mensen met ruggengraat en idealen - die het verschil maken tussen een vrije, hoopvolle samenleving en een wereld die ten prooi valt aan opportunisme.

Laat Bensons Lord of the World een uitnodiging zijn om niet achteloos met de stroom mee te gaan, maar bewust stil te staan bij de richting waarheen onze samenleving zich beweegt. Om de tekenen van de tijd te lezen: waar zien we vandaag de geest van de wereld” aan het werk die Benson beschreef, en hoe kunnen wij daar de geest van waarheid en liefde” tegenover stellen? Het boek mag dan meer dan een eeuw oud zijn, de vragen die het oproept zijn brandend actueel. Vraag je af: Wat betekent secularisatie, technocratie, globalisering voor mij persoonlijk? Waar put ik mijn betekenis en mijn waarden uit? Misschien voel je je soms, net als Bensons held Percy, een eenling die iets gelooft of nastreeft dat niet in” is. Besef dan dat juist daarin een kracht ligt om verandering te brengen.

Benson heeft ons geen happy end gegeven in zijn roman, maar wel een wake-up call en een impliciete oproep tot vertrouwen. Laten wij in onze echte wereld hopelijk werken aan een beschaving waarin technologie humaan wordt ingezet, waarin globalisering solidariteit betekent zonder uniformiteit, waarin politiek dienstbaar blijft en niet tiranniek, en waarin ruimte is voor het mysterie van het leven, voor datgene wat ons overstijgt. Die wereld bouwen begint in het klein: in ons eigen hart, onze eigen keuzes.

+Rob Mutsaerts



 

A Modern Dystopia

Imagine a future in which religion has all but vanished and the world appears united in peace — but at the cost of freedom and depth. Sounds like a modern dystopia? Yet this scenario doesnt come from a recent Netflix series, but from a novel published in 1907. Lord of the World, written by Robert Hugh Benson, presents a strikingly recognizable vision of the world. Benson, an English priest who had recently converted to Catholicism, envisioned a society in which secularization, technocracy, globalization, and the loss of transcendence lead to the rise of an apparently ideal but ultimately dangerous world order. This old novel is now seen as prophetic, as it describes a future dominated by technology where everything is standardized in the name of progress. In this hour, we will explore the remarkable parallels between Bensons story and our own time.

A Convert with a Message

To understand Lord of the World, we first need to know something about its author and the context in which it was written. Robert Hugh Benson (18711914) was no stranger to religious circles: he was the son of the then Archbishop of Canterbury, head of the Anglican Church. Initially, Benson himself served as an Anglican priest, but he grew disillusioned with what he saw as growing relativism and uncertainty within his church. In 1903, he made a dramatic change: he converted to Catholicism and was ordained a Catholic priest a year later. The conversion caused quite a stir at the time (the Archbishop of Canterburys son had become Catholic!) and already revealed Bensons conviction that there is one truth worth remaining faithful to, even when the majority chooses otherwise.

Benson wrote Lord of the World in 1906 (published in 1907), during a period of great transformation. It was the Belle Époque, an era of optimism about science and progress, but also of emerging ideologies — socialism, nationalism, secularism. Within the Church, there was an ongoing struggle with modernity. Benson sensed that the crisis of faith — the rapid secularization and loss of belief — combined with boundless faith in human progress could be on a collision course. He poured these insights into his novel.

 

An Early Dystopia in Literature

Today we are familiar with classic dystopian novels such as Brave New World (Aldous Huxley, 1932) and 1984 (George Orwell, 1949), which warn against totalitarian futures. But Bensons Lord of the World is considered one of the first modern dystopias, written decades before those works. In Lord of the World, we already find many of the motifs that later became staples of the genre. There is the one-world government that initially appears utopian (world peace, no more wars) but degenerates into dictatorship — reminiscent of the Party in 1984 or the World State in Huxleys novel. There is far-reaching technological control over human life (Benson even foresaw things like weapons of mass destruction and advanced air travel long before they existed). And there is a small group of rebels — in this case, the Catholic Church — who resist the overwhelming tide of conformity.

Yet Lord of the World stands apart because the core of its conflict is not merely political or psychological, but spiritual. The book is explicitly Christian in nature (it is often classed among Christian novels) and places the ultimate struggle between good and evil on the stage of history. In this sense, it belongs to the tradition of apocalyptic literature (think of the biblical Book of Revelation). This fusion of futuristic imagination and theology makes Bensons novel unique.

 

A World Without God

Let us briefly outline the scenario of Lord of the World for those unfamiliar with the book. Benson takes us to the early 21st century (strikingly close to our own time!). The world has changed radically. Traditional religions have all but disappeared; Protestant churches in particular have collapsed under the advancing tide of secularism and atheism.Only the Catholic Church remains as a visible Christian force — weak, embattled, and marginalized, clinging to old truths.

Most people now adhere to a new ideology called Humanitarianism, a secular pseudo-. The creed of this movement is telling: God is Man.In other words, there is no God beyond us; humanity itself is the highest being. All attention is focused on the here and now, on material progress. Supernatural faith, transcendence, sacred traditions — these are seen as obsolete. In their place reigns a kind of worldly messianism: the belief that humanity, through reason and science, can create paradise on earth.

The world is politically divided into a few massive superstates (for example, a European bloc, an American bloc, and an Eastern empire), which soon unite into a single alliance. Out of nowhere, a charismatic political leader emerges: Julian Felsenburgh, an American senator. Singlehandedly, he negotiates peace among warring powers and brings harmony where none thought it possible. Felsenburgh is hailed as the savior of humanity. His popularity knows no bounds — soon the world worships him as a messianic figure and appoints him president-ruler of the world. The novel leaves no doubt: Felsenburgh is the Antichrist of the story, the Lord of the World,who masquerades as a bringer of peace. He is, interestingly, a mirror image of the protagonist, Father Percy Franklin (who later becomes Pope Sylvester III) — as though good and evil were reflections of each other.

Under Felsenburghs world government, the seemingly utopian society gradually turns into a suffocating dictatorship. Everything becomes subordinated to the new order of peace and unity.There is absolute uniformity of thought: national and cultural differences must disappear in the name of global unity. Pope Francis later aptly called this a globalization of hegemonic uniformity” — the kind of globalization in which everyone is required to think and believe the same, as opposed to a beautiful unity in diversity.

In the novel, personal freedom is increasingly restricted. Euthanasia is actively promoted by the state — there are Ministers of Euthanasiawho helppeople to die, and this is regarded as a humane and rational form of progress. Every form of religious resistance is branded as dangerous. Eventually, the government declares the Catholic Church to be the enemy of humanity. Open Catholic worship is forbidden and suppressed. In Rome, the Vatican itself is violently destroyed — a shocking climax in which the visible Church literally goes up in flames (in Bensons fiction, St. Peters Basilica is blown up).

The ending of the novel is openly apocalyptic. The last remaining Catholics, led by Pope Sylvester III (formerly Father Franklin), gather on a plain in Palestine (evoking Armageddon) for a final Mass and procession with the Blessed Sacrament. As they adore the Eucharist and sing the ancient hymn Tantum Ergo, Felsenburghs airships circle above them like vultures. The world leader gives the order for the final assault. At the very last moment of the book, bombs descend upon the praying multitude. Benson ends the story there — implicitly leaving the reader to wonder whether, perhaps at that instant, Christs Second Coming intervenes, or whether this is indeed the end of the world. It is a dramatic and deeply emotional conclusion, meant to make us both shudder and hope: shudder at what a world without God can become, and hope for the ultimate triumph of God.

 

Parallels Between Lord of the World and Our Time

What makes this old novel relevant for students in 2025? The astonishing thing is how many elements of Bensons fictional 21st century are recognizable in our own world. Let us highlight five major social parallels.

 

1. Secularization and the Loss of Transcendence

In Bensons world, humanity has collectively turned its back on God. That is precisely what we mean by secularization: religion disappearing from public life and from the human heart. The novel shows what happens when a society rejects God: traditional faiths fade away, and an aggressive materialism takes over. Benson describes a world in which the forces of secular materialism and relativism triumph everywhere. All transcendence — the awareness of something higher, something beyond the purely earthly — is lost. Humanitarianism, the new creed, rejects the supernatural and proclaims that only humanity itself matters.

Looking at our own time, we indeed see a strong trend toward secularization. Especially in Western Europe, churches have emptied, and for many, belief in God is no longer self-evident. The feeling of is this all there is?” (as the Dutch band Doe Maar once sang) is spreading: we focus on material prosperity, careers, and science — things of this world — rather than on prayer, the soul, or life after death. For believers, this shift can be painful; for non-believers, it may seem perfectly normal. But Bensons book invites everyone to ask: do we lose something essential when we set aside the transcendent? In his story, the void left by God gives rise to a kind of pseudo-religion — people will always find something to believe in. Instead of God, humanity itself becomes absolute. We can see a similar tendency today: seeking the highest meaning in human ability, or in money, the state, or ideology. Relativism also plays a role: if there is no higher foundation, truth becomes fluid — something each person defines for themselves. That sounds tolerant, but Benson warns that a society without a shared higher purpose or sense of the sacred is fragile. It can become morally adrift, prey to whatever happens to be fashionable or expedient at the moment.

 

 

2. Technocracy and the Dictatorship of Progress

A second parallel is the rise of technocracy — a society in which technical and scientific experts effectively hold power, and progress becomes an end in itself. In Lord of the World, the future is dominated by technology.Benson was astonishingly visionary in describing innovations: his 21st-century London has flying machines (which he calls volors), there is mass communication, and even something resembling weapons of mass destruction. Yet these technological triumphs do not bring paradise; they come hand in hand with control and fear. Humanity has learned to master the forces of nature but now risks being mastered by its own technology and by a small elite of rational” rulers.

In our own era, we recognize both the blessings and the darker sides of technological progress. Of course, thanks to technology we live more comfortably and longer, and diseases can be better treated. But we must also ask: who directs progress, and for what purpose? Technocracy suggests rule by neutral expertise, but ideology often creeps in — the belief that whatever is technically possible is therefore morally acceptable. In Bensons novel, this is clear in the case of euthanasia, presented as a rational, medical solution to suffering, a moral advance.Today, we debate euthanasia, genetic engineering, artificial intelligence, and more. The key question is always the same: do we let our ethics be dictated by what is technically feasible, or do we dare to say that not everything that can be done should be done? A technocratic mentality risks displacing the human conscience and the awareness of a higher moral law. Bensons dystopia shows how dangerous that can be: without a higher compass, the dictatorship of progresscan begin to instrumentalize human life.

Yet Benson is not against science or progress per se. On the contrary, he was educated and lived in a modern age. His warning is nuanced: technology must serve humanity, not the other way around. Progress is a wonderful means, but not when it becomes an idol to which everything — even human dignity — is sacrificed. In Lord of the World, the obsession with a perfect society leads people to sacrifice the weak and the sick on the altar of efficiency. This challenges us to reflect: how do we treat the most vulnerable in our high-tech world? Do we still dare to say no” to certain developments because we recognize moral or spiritual limits?

 

3. Globalization and the Uniform World Order

A third theme is globalization. In Bensons story, nations merge into one planetary community under a single government. At first, this sounds utopian: no more wars, all peoples united. Indeed, the characters experience a moment of ecstasy when world peace is declared. But Benson quickly exposes the wound beneath the surface: this unity becomes compulsory uniformity. The new world order tolerates no deviation; everyone must be one” in the way prescribed by the state. It is not the beautiful globalization of fraternity among diverse peoples, but a hegemonic sameness.

Our own world has become rapidly globalized. We travel, trade, and communicate across borders as never before. This has brought undeniable benefits — greater understanding among cultures, economic growth, international cooperation. Yet we also sense tensions. There is fear that globalization leads to the loss of local identity and tradition. Everywhere we see the same shopping streets, the same pop culture, the same mainstreamideas, as if diversity were giving way to monoculture. Bensons dystopia pushes this to the extreme: there is literally one language (Esperanto), one political system, one ideology. Religious pluralism no longer exists; anything that does not fit the ruling worldview must vanish for the sake of unity.

This parallel urges us to look critically at contemporary trends. For example: to what extent do major international institutions or corporations try to impose certain values or lifestyles everywhere, without respect for local culture or religious conviction? What is taking place is ideological colonization: the imposition of ideas (e.g. on gender or the family) on societies through the soft pressure of media, education, or aid organizations. Of course, a certain degree of global standardization is sometimes useful (we all want human rights and peace!), but Benson shows the danger of a totalizing unity that wipes out every other opinion. His book invites us not to sell our souls.

 

4. The Absolutization of Politics

Perhaps the most striking image in Lord of the World is how politics becomes a religion. Because God has disappeared from view, people turn political ideology into their new absolute. This is what we mean by the absolutization of politics: politics (or the state) literally becomes absolute, the highest authority against which no appeal to a higher power (such as God or an objective morality) can stand. In Bensons novel you see this in the veneration of the figure of Felsenburgh. He is not just a head of state; he is called Lord of the World, and many approach him with religious reverence. The Humanitarian creed likewise functions as a state religion: it has its dogmas (Man is God”), its rituals of collective solidarity, and, ultimately, its sacred sacrifices (the elimination of dissenters, however gruesome, is accepted as a necessary evil).

The 20th century sadly showed that such an absolutization of politics is no fiction. Totalitarian regimes such as communism and fascism more or less replaced religion with their ideology. Think of how in North Korea, China, or earlier in Stalinist Russia the leader acquired an almost divine status, or how in Nazi Germany the party and the Führer demanded absolute loyalty above family, Church, or conscience. Benson (his book came out in 1907!) anticipated such developments with remarkable clarity. He saw that when people no longer acknowledge God, they tend to absolutize something within humanity — often the state or the malleablesociety. In his book, state control triumphs everywhere, and in the end nothing — no individual, no religious community — is allowed that has not been approved by the state.

Our own time is, thankfully, not a one-to-one replay of Bensons dystopia. We live (in the West at least) in democracies with constitutions that safeguard rights. Still, the warning is relevant: even in freer societies people can be tempted to absolutize political convictions. We see strong political polarization, in which ones political camp or ideology sometimes functions almost as an identity, and the opponent is viewed as evil. We also notice that when moral anchors fade, we expect everything from politics — for example, that legislation or policymakers will solve all our social and moral problems. But politics by itself can never give the ultimate fulfillment people seek. That is precisely what Benson wants to show. Without a higher ethical standard, without a fixed point of reference, politics can derail. The Catholic view stresses that politics is a relative good, subject to the standards of justice and truth that are greater than the state. When politics makes itself the ultimate measure, we end up in repression or in the cult of personality. Lord of the World is a forceful reminder of how crucial it is always to acknowledge something higher than human power — whether you call that God, or simply the dignity of the human person which no state may violate.

 

5. Loss of Hope and the Search for False Messiahs

A fifth, more implicit, parallel concerns hope and despair. Benson describes a world that is tired of war and chaos and longs for deliverance. When Felsenburgh arrives and brings peace, people throw themselves at his feet almost in desperation. It recalls Jesuswords that in the end times false messiahs will arise and mislead many. The novel shows how a society that has lost its deeper hope (namely, hope in God and eternity) becomes extremely vulnerable to false hopes. In the story, Felsenburghs peace is short-lived and ultimately turns into a nightmare. True hope lay with that small group of believers who kept the faith against the current.

Our world today faces different challenges, but we too live in unsettled times. In fearful times, people may be inclined to pin their hopes on the first strong-sounding answer — whether that is a populist leader, a technological fix, or an ideology that promises to solve everything. Bensons fiction warns us: vigilance is needed. If we forget to ask what is true and good, we can be blinded by whatever offers us a bit of security.

As Catholics we know that our ultimate hope does not lie in a perfect political order, but in God, who remains faithful even when everything else shakes. But there is a message here for non-believers too: think critically, and dont swallow every utopia. Benson is really calling us not to grow lazy in our comfort or our weariness, but to stay alert to the question: Where do we place our hope? His book confronts us with the choice between an easy lie and a difficult truth.

 

Theological Themes: Antichrist, the End Times, and the Church

Bensons novel is steeped in theological themes, and it is worth naming a few of them. They shed light on his intentions and may offer some surprising insights.

The Antichrist as Counter-Messiah. In the Christian tradition, the Antichrist stands for the ultimate adversary of Christ in the end times: a figure (or a system) that presents itself as savior but works toward destruction. Julian Felsenburgh embodies the Antichrist in Lord of the World. Note well: he does not arrive with horns and a trident. On the contrary, he seems good: he preaches peace, brotherhood, and unity. That is precisely what makes him so dangerous, because he subtly seduces people into selling their souls for worldly harmony. Felsenburgh is like a parody of Jesus: a charismatic messiah” who even physically resembles the pope, but represents a radically opposite spirit. Evil often appears disguised as something good. The Antichrist motif reminds believers to discern what truly comes from the Spirit of Christ and what does not, even when it looks attractive. For non-believers, you could say it symbolizes any ideology or leader that presents itself as the ultimate good but in fact turns out to be dehumanizing or oppressive. Bensons portrayal of the Antichrist is quite classical (rooted in apocalyptic prophecies), but by clothing it in a modern setting he makes clear: even in a modern, secular age such a seductive counter-messiah can appear — not necessarily in a supernatural form, but in the guise of a perfect political solution that robs us of our deeper freedom and truth.

Lord of the World is often called apocalyptic,” and rightly so. Benson takes up the Christian expectation of the end times (eschatology). In his story we find elements that are mentioned in the Bible (e.g. in Matthew 24, in Pauls letters, or in the Book of Revelation): a great falling away from the faith, a worldwide deception, the Antichrist, a period of severe trial for believers, and ultimately the return of Christ (though Benson only lets that last event be implied). This theological backdrop gives the novel real depth: it is not merely futuristic speculation, but a meditation on the ultimate destiny of humanity and the world.

The Catholic view of eschatology is one of vigilance, but also of trust. Jesus says: no one knows the hour, but be ready. Bensons believing characters keep hope to the end. Even when almost everyone has abandoned them, they believe that the truth of Christ will not disappear. In the book, Benson offers a powerful image of that hope: the last Catholics in adoration before the Blessed Sacrament, singing Tantum Ergo in the face of imminent destruction. Liturgy and praise at the moment of annihilation — that is faith stronger than death. In this light, eschatology is not scaremongering, but the message that there is, in the end, salvation — that love and truth will prevail even when darkness seems to win.

Eschatological stories express the intuition that history does not just turn in endless circles like the orbits of the planets, but that history is going somewhere — that justice will ultimately be done. Bensons ending is tragic on an earthly level, but implicitly triumphant on a heavenly level. He essentially leaves the choice to us: do we believe that light will overcome darkness? Eschatology prods us to live now with that long-term horizon of eternity in mind, instead of only the short-term horizon of comfort.

The Place of the Catholic Church in a World in Crisis. In Lord of the World, the Church takes a central role as a counter-culture. While the rest of the world embraces the new ideology, the small Church forms a dissenting voice. Not out of stubborn conservatism, but out of fidelity to a truth that does not change. The novel portrays the Church as light in the darkness: there are moving scenes, such as when a priest administers the sacraments to a dying man after a disaster, something the secular aid workers look at in bewilderment. We also see that the Church, despite human weaknesses, remains firm on ethical issues: it continues to reject abortion, euthanasia, idolatry — even when it is hated for doing so. In the end, the pope becomes the leader of the last free community of people — spiritually free, at least.

Historically, this is not far-fetched. Think of how the Church has often been a bearer of resistance and hope in totalitarian societies — like Catholics in Poland under communism, or churches that helped Jews under Nazi rule. Benson himself, as a converted priest, believed strongly that the Catholic Church offered something unique: a rock-solid truth amid the shifting currents. He was shocked by the undermining subjectivismhe perceived in his former Anglican church — the idea that every generation should simply remake its faith. In the Catholic Church he found (according to his biographers) a stable doctrine and tradition that provides a foothold in times of crisis. That is exactly what happens in his novel: the world is shaking, but the Churchs core message (its faith in Christ, its sacraments) stands firm and offers people a lifeline, even if in the end only a few take hold of it.

For us today, the question is: what role does the Catholic Church play in the challenges of the 21st century? For believers, the answer is: to continue bearing witness to faith, hope, and love, especially when society rejects them. In Lord of the World, the Church is ultimately not defeatedbecause it remains faithful to what it is, right to the bitter end. That prompts us to ask: in times of crisis, do I have something I believe in so deeply that I would remain faithful to it, whatever the cost?

 

A Prophetic Book

We have already mentioned that Lord of the World is often called prophetic. By now it should be clear why: Benson foresaw trends that would only become fully visible long after 1907 — from an atheistic mass humanity to technological and geopolitical developments. His intention was not to literally predict the future, but to expose the spiritual dangers that he already saw taking shape in his own time. Yet in many ways, his fiction has come true.

Pope Benedict XVI (then still Cardinal Ratzinger) called Lord of the World food for thoughtand compared Bensons one-world state to the modern drive toward a new world order without God. Even the current Pope Leo XIV (formerly Cardinal Prevost) has recently pointed to Lord of the World and the challenges its story presents about believing in a secularized world.

And that brings us to the central question that every prophecy raises: What do we do with this warning? Benson held up a mirror to his readers. When we look into that mirror from 1907, we see reflections of 2025: a world rich in knowledge and skill, but sometimes poor in wisdom; a society astonishingly connected to everything and everyone, yet where people can still feel lost without a higher purpose; a culture that celebrates freedom, yet in which new forms of pressure and conformity emerge.

The great question Benson poses through his novel is this: Where do we stand — each of us — in the tension between the world and faith, between comfort and truth? Whether you are Catholic, of another faith, or not religious at all, we are all challenged to reflect on what ultimately matters.

Truth

Benson himself chose radically for what he saw as truth — the enduring faith of the Church — even when that made him unpopular. His heroes in the novel do the same amid lies and illusions. It challenges us: do we still dare to believe in something like truth, something that does not sway with the fashions of the day? In an age of fake news and your truth, my truth,that is a provocative question. Perhaps truth is not easy to grasp, but we can still seek it — and embrace it once we find it — instead of drifting along comfortably with the crowd.

Hope

Lord of the World portrays an almost hopeless world, yet precisely at the darkest moment a small light of hope still burns among the believers. What about us? Do we live with hope, or do we cynically sigh that everything is going downhill anyway? True hope is not the same as naïve optimism. It is something deeper: the conviction — whether religious or not — that goodness ultimately has meaning and is never in vain. Benson would say: do not let false prophets hijack your hope. Seek it in what truly gives life. For him, that was clear: faith in Christ.

Faithfulness

Finally, there is faithfulness. The characters in the novel are tested to the extreme in their fidelity — to their conscience, their faith, and to one another. We live in a more comfortable world, but comfort can also test faithfulness: it is tempting to let go of principles when they become inconvenient. Bensons message here is both stirring and demanding: Be faithful to what is true and good, even when it costs you something. For believers: remain faithful to your faith, even if you are in the minority or mocked for it. For everyone: remain faithful to your humanity, to your moral intuitions, to your love for others, even when the surrounding culture whispers otherwise. In the end, it is people of faithfulness — people with backbone and ideals — who make the difference between a free, hopeful society and a world that succumbs to opportunism.

Let Bensons Lord of the World be an invitation not to drift thoughtlessly with the current, but to pause consciously and consider the direction in which our society is moving. To read the signs of the times: where do we see today the spirit of the worldat work that Benson described — and how can we oppose it with the spirit of truth and love? The book may be more than a century old, yet the questions it raises are burning with relevance.

Ask yourself: What do secularization, technocracy, and globalization mean for me personally? Where do I draw meaning and values from? Perhaps you sometimes feel, like Bensons hero Percy, like a lone figure who believes or pursues something that is not in.” Realize, then, that there is power precisely in that — the power to bring change.

Benson did not give us a happy ending, but he did give us a wake-up call and an implicit call to trust. Let us, in our real world, work toward a civilization in which technology serves humanity, in which globalization means solidarity without uniformity, in which politics remains service rather than tyranny, and in which there is room for the mystery of life — for that which transcends us. That world begins in small ways: in our own hearts, in our own choices.

+Rob Mutsaerts